صفحه ها
دسته
خارج از گود
// داربی های مهم جهان //
// نامهای مستعار تیمهای فوتبال دنیا //
// تاریخچه جام جهانی //
// جان تری عامل جدایی مورینیو از چلسی //
// بکهام با جان تری هم دردی کرد //
// مورینیو به چلسی باز می گردد //
// ورزش در ماه رمضان //
// رئال مادرید (رویایی اما واقعی) //
// رئال مادرید (2) //
// طولانی ترین مسابقه فوتبال دنیا //
// دیدار غیر منتظره بکهام با نظامیان انگلیسی در افغانستان //
// معادله فیزیکی گل کارلوس //
// خوشتیپ های فوتبال ایران //
// واکنشهای تماشای فوتبال //
// پولدارترینهای فوتبال ایران //
// مهمترین بازیهای تیم ملی ایران //
// رده بندی داربی های دنیا //
// پنالتی //
// سایت رسمی باشگاه های ایران //
// چندتا از ترین ها //
// حقوق ورزشی //
// تاریخچه تاسیس فیفا //
// گلزنان آث میلان //
// قوانین فوتسال //
// تاریخچه تیم ملی ایران //
// یوونتوس ایتالیا //
// ماجرای مسلمان شدن کاکا //
// ملوان بندر انزلی //
// تاریخچه المپیک //
// جام باشگاه های جهان //
// پرسپولیس تهران //
// پرسپولیس تهران //
// طول و عرض زمین فوتبال //
// پاس همدان (تهران) //
// گوشه ای از افتخارات فرگوسن //
// تاریخچه فوتبال //
// آفساید //
// بهترینهای آسیا تا سال 2009 //
// بهترینهای آسیا درسال 2009 //
// 12 بار حضور در جام ملتها //
// ترینهای جام جهانی 2010 //
// اعداد جاودانه جام جهانی 2010 //
// مهدوی کیا ، 11 سال در آلمان //
// مربیان پرسپولیس //
// تاریخچه جام ملتهای اروپا //
// فوتبال ایران پس از انقلاب //
// برترین دروازه بانان دنیا //
// داربی استقلال و پرسپولیس //
// منصوریان:می دانستم محبوب می شوم //
// رکوردهای کریم باقری //
// بزرگترین شکست فاینورد //
// محرومیت فوتبالیست مسلمان فرانسوی //
// فرگوسن: لیگ قهرمانان اروپا از جام جهانی بهتر است //
// داوری، همسرم را گرفت //
// 10 فوتبالیست پر در آمد جهان //
// رکوردداران ایرانی حاضر در آسیا //
// باقری و مجیدی محبوب‌ترین بازیکنان جهان //
// کم ‌آبی در ورزش //
// معروفترین میادین ورزشی دنیا //
// اهمیت حرکات کششی //
// از نوشابه انرژی زا هنگام ورزش خودداری کنید //
// 13جمله معروف دن دیگو //
// حضور هفت تیم ایرانی در فینال قهرمانی آسیا //
// حجازی: از مرگ نمی ترسم //
// پر تنش ترین داربی های دنیا //
// رکوردهای جالب فوتبال ایران در آسیا //
// ابراهیم زاده کاندیدای بهترین مربی جهان //
// شغل فوتبالیستها قبل از فوتبال //
// گزارشگران عرب: حالا خلاص //
// فرگوسن از رویای خود برای حضور در بارسلونا پرده برداشت //
// ایرانی ها در برترین های AFC //
// مهدوی‌کیا و شمسایی رکورداران فوتبال و فوتسال آسیا //
// الهلال بهترین تیم‌ 10 سال اخیر آسیا شد //
// برترین‌های فوتبال آسیا 2010 //
// رئال و بارسلون //
// ال کلاسیکو، فراتر از فوتبال //
استقلال
چلسی
بیوگرافی داخلی
بیوگرافی خارجی
لینک دوستان
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 833828
تعداد نوشته ها : 253
تعداد نظرات : 233
Rss
طراح قالب

اصطلاح کلاسیکو که در اصل نام مسابقات مهم و تاریخی منطقه آمریکای لاتین است، در سال های اخیر برای حساس ترین مسابقه فوتبال باشگاهی جهان بین تیم های رئال مادردید و بارسلونا به کار می رود.
ال کلاسیکو از جهات مختلف حساسیت زیادی دارد و نه تنها در اسپانیا که در تمام نقاط جهان چشم های زیادی را به خود خیره می کند.
فدراسیون بین المللی تاریخ و آمار فوتبال درسال 2009 ال کلاسیکو را 'حساس ترین و پر بیننده ترین دربی جهان ' خواند و این عنوان در کتاب رکوردهای گینس نیز ثبت شد.
ال کلاسیکو رکوردی دیگر را نیز ثبت کرده که بهای بلیط آن است . بلیط بازی رفت دو تیم در فصل قبل در بازار سیاه تا 3500 یورو نیز به فروش رفت.
حضور بهترین بازیکنان فوتبال جهان در این دو تیم ثروتمند، در سال های اخیر، عناوین متعدد قهرمانی این دو تیم در اسپانیا و اروپا و هواداران پرشمار آنها در سطح جهان از دیگر عواملی است که حساسیت این مسابقه فوتبال را برای مشتاقان فوتبال چندین برابر کرده است.
** تیم سلطنتی و تیم کاتالان
ال کلاسیکو تنها یک مسابقه فوتبال نیست. آنچه این مسابقه را از دیگر مسابقات فوتبال دنیا متمایز می کند دشمنی ریشه دار مردم منطقه کاتالان با تیم سلطنتی رئال مادرید است.
این دو تیم از نخستین روزهای برگزاری مسابقات فوتبال در اسپانیا به عنوان نمایندگان مناطق خود یعنی کاستیل و کاتالونیا شناخته می شدند، دو منطقه با تفاوت های عمده فرهنگی.
مادرید محل زندگی پادشاه و خانواده او است و رئال مادرید تیمی سلطنتی محسوب می شود. در زمان ژنرال فرانکو نیز این شهر مرکز محافظه کاری و رئال مادرید نماد ملی گرایی اسپانیا محسوب می شد.
در مقابل، بارسلون مرکز ایالت جدایی طلب کاتالان است. کاتالان ها زبان و فرهنگی متفاوت از سایر مناطق اسپانیا دارند و تیم فوتبال بارسلون به مرور نمادی از این تفاوت شده است. نمادی از هویت ملی کاتالان ها. شاید به همین سبب باشد که بر فراز آرم باشگاه بارسلون این جمله نقش بسته است: 'فراتر از یک باشگاه' .
** تاریخچه ال کلاسیکو
نخستین باری که رئال مادرید و اف سی بارسلونا در یک مسابقه در برابر یکدیگر قرار گرفتند، 13 می 1902 یعنی حدود 108 سال پیش بود. این بازی، مسابقه مرحله نیمه نهایی 'جام تاجگذاری' بود و با نتیجه 3 بر یک به نفع تیم کاتالانها (بارسلونا) پایان یافت. دو تیم تا 4 سال بعد با یکدیگر مسابقه نداشتند تا اینکه برای دومین بار در سال 1906 در یک مسابقه دوستانه روبرو هم قرار گرفتند و در این بازی هم بارسلونا 5 بر 2 رئال مادرید را شکست داد.
دو تیم در طول دهه 1910 در مجموع 15 بار با هم روبرو شدند که 4 بازی مربوط به رقابتهای جام تاجگذاری بود اما 11 بازی دیگر، دوستانه به شمار می رفت.
اما ال کلاسیکو نام تمام مسابقات بین رئال مادرید و بارسلونا نیست. تنها رقابت هایی که در چارچوب لالیگا برگزار می شود این نام را به خود می گیرند.
در سال 1928 رقابت های لیگ اسپانیا با نام لالیگا آغاز شد و در 17 فوریه 1929 برای نخستین بار ال کلاسیکو برگزار شد و پس از آن حساسیت بازی و رقابت میان بارسلونا و رئال مادرید روز به روز بیشتر شد.
اولین ال کلاسیکو را رئال مادرید 2 بر 1 برد اما در پایان فصل این کاتالانها بودند که قهرمانی لالیگا را از آن خود کردند.
دو ماجرا، یکی جنگ های داخلی اسپانیا و حکومت ژنرال فرانکو و دیگری جنجال بر سر جذب 'آلفردو دی استفانو' که در سال های ابتدایی شکل گیری ال کلاسیکو اتفاق افتاد، در به وجود آمدن ریشه های دشمنی فزاینده دو تیم تاثیرگذار بود.
** جنگ داخلی اسپانیا
با آغاز جنگ های داخلی اسپانیا در سال 1936 و به قدرت رسیدن محافظه کاران به رهبری ژنرال فرانکو در سال 1939، رقابت بین دو تیم رئال مادرید و بارسلونا رنگ دیگری به خود گرفت.
فرانکو که به فوتبال علاقه مند بود در تمام امور فوتبال اسپانیا دخالت می کرد تا حدی که حتی رئیس باشگاه بارسلونا هم از سوی او انتخاب می شد.
فرانکو هوادار رئال مادرید بود و در تمام مسابقات این تیم به استادیوم می رفت و حتی برای رسیدن این تیم به قهرمانی به داوران رشوه های زیادی می داد. نخستین رگه تنفر میان هواداران دو تیم بارسلونا و رئال مادرید با همین دخالت های فرانکو شکل گرفت.
فرانکو می خواست با فوتبال از سویی، یک تصویر ملی پرابهت از اسپانیا بسازد و از سوی دیگر به جنگ جنبش های جدایی طلب اسپانیا برود.
در سال 1941 به دستور حکومت مرکزی تمام پرچم های آبی و قرمز ایالت کاتالونیا سوزانده شد و برای هر کس که در خیابان به زبان کاتالان حرف می زد، حکم شش ماه زندان می بریدند، اما در استادیوم های فوتبال اوضاع فرق می کرد. تماشاگران کاتالونیایی به زبان کاتالان شعار می دادند و هنگامی که سرود 'ستایش از فرانکو' که آن دوره پیش از هر مسابقه فوتبال پخش می شد را از بلندگوهای ورزشگاه می شنیدند، هو می کردند.
**رقابت بر سر جذب دی استفانو
شعله های رقابت و خصومت میان دو باشگاه در دهه 50 بالا گرفت، زمانی که دو تیم بر سر جذب 'آلفردو دی استفانو' با یکدیگر وارد جدال شدند.
دی استفانو ستاره جوان ریورپلاته آرژانتین که مدت کوتاهی را به عنوان بازیکن قرضی برای یک تیم کلمبیایی بازی می کرد، از سوی استعدادیاب های بارسلونا کشف شد و مدیران بارسلونا با سران ریورپلاته برای جذب این اعجوبه به تیم آبی و اناری ها به توافق رسیدند. اما زمانی که مدیران بارسلونا او را برای عقد قرارداد به اتحادیه فوتبال اسپانیا بردند با مخالفت رئیس اتحادیه فوتبال اسپانیا مواجه شدند.
اتحادیه فوتبال اسپانیا بر سر راه پیوستن دی استفانو به بارسلونا مانع تراشی کرد. در این فاصله زمانی، مدیران رئال مادرید هم که متوجه استعداد بالای او شده بودند، با یک پیشنهاد وسوسه کننده، او را به تیم خود دعوت کردند.
جدال بین بارسلونا و رئال مادرید به حکمیت اتحادیه فوتبال اسپانیا منجر شد.
این اتحادیه حکم داد:' دی استفانو باید یک فصل برای رئال بازی کند و فصل بعد به بارسلونا برود'. مدیران بارسلونا این حکم را توهین دانستند و با خشم اعلام کردند حتی اجازه ناهار خوردن دی استفانو در یک رستوران ایالت کاتالونیا را هم نمی دهند. در طرف دیگر، فرانکو به خاطر خوش خدمتی دی استفانو، به او. عنوان شهروندی اسپانیا را داد.
** ال کلاسیکوی 161
آتش دشمنی این دو تیم و هواداران آنها پس از گذشت سال ها نه تنها فروکش نکرد بلکه روز به روز شعله ورتر شد. جدالی مانند ماجرای دی استفانو بارها بین دو تیم به وجود آمده است و برای هواداران دو تیم گاهی قهرمان نشدن رقیب مهمتر از قهرمانی تیم خودی است.
تاکنون 160 ال کلاسیکو برگزار شده است که رئال مادرید 68 بار و بارسلونا 62 بار پیروز شده اند و 30 مسابقه دیگر نیز مساوی شده است


دسته ها :
1388/3/31
X