صفحه ها
دسته
خارج از گود
// داربی های مهم جهان //
// نامهای مستعار تیمهای فوتبال دنیا //
// تاریخچه جام جهانی //
// جان تری عامل جدایی مورینیو از چلسی //
// بکهام با جان تری هم دردی کرد //
// مورینیو به چلسی باز می گردد //
// ورزش در ماه رمضان //
// رئال مادرید (رویایی اما واقعی) //
// رئال مادرید (2) //
// طولانی ترین مسابقه فوتبال دنیا //
// دیدار غیر منتظره بکهام با نظامیان انگلیسی در افغانستان //
// معادله فیزیکی گل کارلوس //
// خوشتیپ های فوتبال ایران //
// واکنشهای تماشای فوتبال //
// پولدارترینهای فوتبال ایران //
// مهمترین بازیهای تیم ملی ایران //
// رده بندی داربی های دنیا //
// پنالتی //
// سایت رسمی باشگاه های ایران //
// چندتا از ترین ها //
// حقوق ورزشی //
// تاریخچه تاسیس فیفا //
// گلزنان آث میلان //
// قوانین فوتسال //
// تاریخچه تیم ملی ایران //
// یوونتوس ایتالیا //
// ماجرای مسلمان شدن کاکا //
// ملوان بندر انزلی //
// تاریخچه المپیک //
// جام باشگاه های جهان //
// پرسپولیس تهران //
// پرسپولیس تهران //
// طول و عرض زمین فوتبال //
// پاس همدان (تهران) //
// گوشه ای از افتخارات فرگوسن //
// تاریخچه فوتبال //
// آفساید //
// بهترینهای آسیا تا سال 2009 //
// بهترینهای آسیا درسال 2009 //
// 12 بار حضور در جام ملتها //
// ترینهای جام جهانی 2010 //
// اعداد جاودانه جام جهانی 2010 //
// مهدوی کیا ، 11 سال در آلمان //
// مربیان پرسپولیس //
// تاریخچه جام ملتهای اروپا //
// فوتبال ایران پس از انقلاب //
// برترین دروازه بانان دنیا //
// داربی استقلال و پرسپولیس //
// منصوریان:می دانستم محبوب می شوم //
// رکوردهای کریم باقری //
// بزرگترین شکست فاینورد //
// محرومیت فوتبالیست مسلمان فرانسوی //
// فرگوسن: لیگ قهرمانان اروپا از جام جهانی بهتر است //
// داوری، همسرم را گرفت //
// 10 فوتبالیست پر در آمد جهان //
// رکوردداران ایرانی حاضر در آسیا //
// باقری و مجیدی محبوب‌ترین بازیکنان جهان //
// کم ‌آبی در ورزش //
// معروفترین میادین ورزشی دنیا //
// اهمیت حرکات کششی //
// از نوشابه انرژی زا هنگام ورزش خودداری کنید //
// 13جمله معروف دن دیگو //
// حضور هفت تیم ایرانی در فینال قهرمانی آسیا //
// حجازی: از مرگ نمی ترسم //
// پر تنش ترین داربی های دنیا //
// رکوردهای جالب فوتبال ایران در آسیا //
// ابراهیم زاده کاندیدای بهترین مربی جهان //
// شغل فوتبالیستها قبل از فوتبال //
// گزارشگران عرب: حالا خلاص //
// فرگوسن از رویای خود برای حضور در بارسلونا پرده برداشت //
// ایرانی ها در برترین های AFC //
// مهدوی‌کیا و شمسایی رکورداران فوتبال و فوتسال آسیا //
// الهلال بهترین تیم‌ 10 سال اخیر آسیا شد //
// برترین‌های فوتبال آسیا 2010 //
// رئال و بارسلون //
// ال کلاسیکو، فراتر از فوتبال //
استقلال
چلسی
بیوگرافی داخلی
بیوگرافی خارجی
لینک دوستان
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 834418
تعداد نوشته ها : 253
تعداد نظرات : 233
Rss
طراح قالب

نهمین دوره لیگ حرفه‌ای فوتبال ایران هم با تمام اتفاقات خوب و بدش تمام شد و در نهایت سپاهان جام قهرمانی را به اصفهان برد. دیگر تیم اصفهانی با پیروزی در آخرین مسابقه خود به مقام قهرمانی رسید تا فوتبال اصفهان بر بام فوتبال ایران بایستد. استقلال و پرسپولیس دو قطب اصلی فوتبال ایران در فصل جاری رتبه‌ای بهتر از سوم و چهارم به دست نیاوردند تا از اصفهانی‌ها عقب بمانند. تیم‌های مقاومت سپاسی، ابومسلم و استقلال اهواز هم در پایان لیگ نهم با سطح اول فوتبال ایران خداحافظی کردند تا در فصل آینده استان‌های فارس و خراسان رضوی در لیگ‌برتر هیچ نماینده‌ای نداشته باشد. با پایان لیگ و مشخص شدن سرنوشت لیگ نهم، آمار این فصل را بررسی کردیم تا مشخص شود چه تیم‌ها و افرادی رکوردی را از خود بر جای گذاشته‌اند. اکثر آمارهای مثبت لیگ نهم حرفه‌ای به تیم‌های سپاهان و اصفهان تعلق دارد که در نوع خود واقعا جالب است.این صفحه آرشیو خوبی برای جمع‌کنندگان آمار فوتبال ایران است.

اگر چشم شوری نداشته باشیم اعلام می‌کنیم که تعداد سرمربیان شاغل در لیگ نهم نسبت به دوره قبلی با یک نفر کاهش به 37 سرمربی رسید! یعنی به طور میانگین هر تیمی بیش از دو سرمربی داشته است. البته سپاهان، ذوب‌آهن، استقلال، تراکتورسازی، سایپا و پیکان با یک سرمربی لیگ را شروع کرده و به پایان بردند ولی در نقطه مقابل استقلال اهواز و ابومسلم که هر دو هم سقوط کردند با پنج سرمربی در طول یک فصل به طور مشترک رکورد جاودانه‌ و جالبی به ثبت رساندند. مس کرمان با سه سرمربی پشت سر این دو تیم است ولی تیم کرمانی برعکس دو تای دیگر عاقبت به خیر و در لیگ برتر ماندنی شد

همان طور که ذکر شد 777 گل واقعی یعنی توپ‌های رد شده از خط دروازه‌ها در لیگ نهم به ثبت رسیده و با کم کردن بازی شاهین و پاس که نتیجه‌اش کاملا عوض شد، میانگین 547/2 گل یا 55/2 گل در هر بازی این لیگ به ثبت می‌رسد. آماری که دقیقا مشابه با میانگین گل‌های زده شده در لیگ هشتم است. هر چند که این آمار با فوتبال روز دنیا که در اروپا اجرا می‌شود هنوز تفاوت دارد و نمی‌توان گفت که آمار جالبی در لیگ ما به ثبت رسیده است.

عمادرضا مهاجم عراقی سپاهان با به ثمر رساندن 19 گل عنوان آقای گلی لیگ نهم را به خود اختصاص داد. در عین حال عمادرضا توانست رکورد بیشترین گل زده توسط بازیکنان خارجی را در یک دوره لیگ برتر بشکند ولی در عین حال به رکورد بیشترین گل زده در یک دوره که مشترکا در اختیار غلامرضا عنایتی و آرش برهانی است، نرسید. به هر حال با 19 گل عمادرضا مجموع گل‌های به ثمر رسیده توسط آقای گل‌های لیگ‌های برتر به 162 گل رسید.

هر چند آمار تعداد تماشاگران با توجه به وضعیت ناهنجار بلیت‌فروشی چندان دقیق نیست ولی براساس گزارش‌ بازی‌های موجود، در کل لیگ نهم سه میلیون و 844 هزار نفر از بازی‌های لیگ برتر دیدن کردند که بیش از یک چهارم آنها متعلق به تماشاگران پرشور تبریزی و بازی‌های تراکتورسازی است. با توجه به برگزاری 306 بازی در لیگ نهم، میانگین 12 هزار و 562 نفر برای هر بازی به ثبت می‌رسد که بدون تعارف نمی‌تواند آمار جالبی باشد.

در اینکــــــــــه تراکتورسازی تبریز با تماشاگران پرشمارش یکی از جذابیت‌های لیگ نهم بود، هیچ شکی نیست چرا که با مجموع بیش از یک میلیون نفر در بازی‌های خانگی این تیم، میانگین 60 هزار و 588 نفر تماشاگر برای هر یک از بازی‌های تراکتورسازی در ورزشگاه یادگار امام تبریز به ثبت می‌رسد. در نقطه مقابل پیکان از لحاظ تماشاگر با کمتر از 2300 نفر برای هر بازی کم تماشاگرترین تیم لیگ نهم بود. انتقال به قزوین هم نتوانست برای این تیم صنعتی جذب تماشاگر کند.

هر چند ورزشگاه یادگار امام تبریز ظرفیت اسمی 70 هزار نفر را دارد ولی به طور مشخص در تعداد زیادی از بازی‌های این تیم تماشاگران بسیار بیشتر از ظرفیت به ورزشگاه می‌آمدند. در این میان طبیعی است که رقم 95 هزار نفر را برای بازی با پرسپولیس پرطرفدار بپذیریم ولی حضور همین تعداد تماشاگر در بازی خانگی تراکتورسازی مقابل مقاومت سپاسی شیراز از آن عجایبی بود که فقط تبریزی‌ها قادر به خلق آن هستند. واقعا تراکتور از لحاظ تماشاگرانش حافظ آبروی لیگ نهم بود. اما تبریزی‌ها مدعی‌اند بازی تراکتور- پرسپولیس 110هزار تماشاگر داشته است.

هر چند تعداد گل‌های ثبت شده در لیگ نهم 782 گل است ولی رقم واقعی توپ‌هایی که در جریان این لیگ از خط دروازه‌ها گذشت 777 گل بود. دلیل این تفاوت این است که بازی دو تیم شاهین بوشهر و پاس همدان در بوشهر با تساوی بدون گل به پایان رسید ولی به علت استفاده تیم همدان از یک بازیکن سه اخطاره از سوی کمیته انضباطی سه - صفر به سود شاهین اعلام شد و دیدار دو تیم ابومسلم و تراکتورسازی در مشهد هم در حالی که با یک گل به سود تیم میزبان در جریان بود، به علت ترک زمین از سوی تراکتورسازان سه – صفر به سود ابومسلم اعلام شد.

در لیگ هشتم حرفه‌ای داوران در 306 بازی 1243 مرتبه از کارت زرد و 83 مرتبه از کارت قرمز برای جریمه بازیکنان استفاده کردند که در نوع خود آمار بسیار جالبی به حساب می‌آمد. برخلاف فصل گذشته داوران در لیگ نهم کمتر ازکارت‌های زرد و قرمز استفاده کردند تا آمار فصل گذشته حسابی افت کند. در لیگ نهم 1101 مرتبه کارت زرد و 71 مرتبه کارت قرمز از جیب داوران خارج شد تا رکورد قابل ملاحظه‌ای در این فصل ثبت شود.

شاهین خوش اخلاق

 

شاهین بوشهر که برای اولین بار حضور در لیگ‌برتر را تجربه می‌کرد از لحاظ فنی آمار جالبی را به جای نگذاشت تا جایی‌که در هفته‌‌های پایانی برای بقا می‌جنگید. جدا از مسایل فنی شاگردان محمود یاوری در لیگ نهم از لحاظ اخلاقی کوچکترین مشکلی نداشتند و در طول 34 بازی حتی یک کارت قرمز هم دریافت نکردند. بازیکنان شاهین در فصل جاری 48 کارت زرد دریافت کردند تا عنوان تیم اخلاق لیگ نهم را کسب کنند.

شاهین در حالی این فصل عنوان تیم اخلاق را کسب کرد که سال گذشته صبای‌قم با آمار 46 کارت زرد و 5 کارت قرمز صاحب این عنوان شده بود. 

استیل خشن

کهکشانی‌های لیگ نهم حرفه‌ای با دریافت 77 کارت زرد و 7 کارت قرمز عنوان بداخلاق‌ترین تیم را در اختیار گرفتند تا حداقل با یک عنوان لیگ را به پایان برسانند. استیل آذینی‌ها در فصل جاری تا جایی که توانستند اخطار گرفتند تا درانتهای جدول اخلاق این فصل قرار بگیرند. علی کریمی با دریافت 9 کارت زرد و 3 کارت قرمز سهم فراوانی در رسیدن استیل‌آذین به این عنوان داشت! البته وقتی به آمار سال گذشته بداخلاق‌ترین تیم لیگ نگاه می‌کنیم، کاملا مشخص است که استیل آذینی‌ها مقابل آنها با اخلاق هم بوده‌اند. در لیگ هشتم حرفه‌ای پیام با 100 کارت زرد و 8 کارت قرمز عنوان بداخلاق‌ترین تیم لیگ را دراختیار گرفته بود.

جادوگر عصبی

 

علی کریمی جادوگر فوتبال ایران که عنوان موثرترین بازیکن لیگ نهم را در اختیار گرفت با دریافت 9 کارت زرد و 3 کارت قرمز به عنوان بداخلاق‌ترین بازیکن لیگ نهم شناخته شد. سال گذشته محمد مطوری با دریافت 16 کارت زرد و یک کارت قرمز بداخلاق‌ترین بازیکن لیگ شده بود.

کوهنورد عاشق رنگ زرد

 

محمد مطوری در لیگ هشتم حرفه‌ای با پیراهن پیام خراسان رکورد بسیار جالبی را خلق کرد و از داوران 16 مرتبه کارت زرد گرفت. این رکورد مطوری در لیگ نهم هم شکسته نشده تا او همچنان صاحب رکوردی قابل توجه باشد. سیامک کوهنورد از مقاومت ‌سپاسی با 10 کارت زرد بیشترین اخطار را در لیگ نهم گرفت.

خارجی های بداخلاق

 

فرانک آتسو از استقلال اهواز، ابراهیم توره از سپاهان و جابا مجیری از فولاد اهواز تنها بازیکنان خارجی بودند که در لیگ نهم جزو بداخلاق‌ترین بازیکنان لیگ قرار گرفتند. آدریانو آلوز و آرماندوسا در لیگ هشتم چنین شرایطی داشتند اما در لیگ نهم کاملا آرام شدند. 

جادوگر عصبی

 

علی کریمی جادوگر فوتبال ایران که عنوان موثرترین بازیکن لیگ نهم را در اختیار گرفت با دریافت 9 کارت زرد و 3 کارت قرمز به عنوان بداخلاق‌ترین بازیکن لیگ نهم شناخته شد. سال گذشته محمد مطوری با دریافت 16 کارت زرد و یک کارت قرمز بداخلاق‌ترین بازیکن لیگ شده بود.

کوهنورد عاشق رنگ زرد

 

محمد مطوری در لیگ هشتم حرفه‌ای با پیراهن پیام خراسان رکورد بسیار جالبی را خلق کرد و از داوران 16 مرتبه کارت زرد گرفت. این رکورد مطوری در لیگ نهم هم شکسته نشده تا او همچنان صاحب رکوردی قابل توجه باشد. سیامک کوهنورد از مقاومت ‌سپاسی با 10 کارت زرد بیشترین اخطار را در لیگ نهم گرفت.

خارجی های بداخلاق

 

فرانک آتسو از استقلال اهواز، ابراهیم توره از سپاهان و جابا مجیری از فولاد اهواز تنها بازیکنان خارجی بودند که در لیگ نهم جزو بداخلاق‌ترین بازیکنان لیگ قرار گرفتند. آدریانو آلوز و آرماندوسا در لیگ هشتم چنین شرایطی داشتند اما در لیگ نهم کاملا آرام شدند.


دسته ها :
1388/1/10
X